
Waarom vinden we media zo verslavend?
“Ik lijk wel verslaafd aan mijn smartphone, ik wil constant...
Spam mails en phishing herkennen is best lastig. Soms vallen ze tussen de stroom aan andere mailtjes niet eens op. Voordat je er erg in hebt, klik je pardoes een valse link aan. Balen! Een groot aantal spammails valt snel te her kennen met hulp van wat voorbeelden, die je hieronder ziet. Na het lezen van deze blog ben je nepmails en phishing de baas.
Spam mails en phishing herkennen is best lastig. Soms vallen ze tussen de stroom aan andere mailtjes niet eens op. Voordat je er erg in hebt, klik je pardoes een valse link aan. Balen! Een groot aantal spammails valt snel te her kennen met hulp van wat voorbeelden, die je hieronder ziet. Na het lezen van deze blog ben je nepmails en phishing de baas.
Hét kenmerk van spam is dat het ongewenst of ongevraagd is. Oftewel: je zit er niet op te wachten. Je krijgt bijvoorbeeld een mail van de bezorgservice, dat er een pakketje onderweg is, terwijl je al weken niets hebt besteld. Dat is verdacht! Ander voorbeeld is reclamemail. Je krijgt een aanbieding voor een product waarvan je het bestaan niet eens wist, en je hebt nog nooit van dat bedrijf gehoord. Het is soms onschuldige reclame. Soms is het phishing. Wees dus alert. Leer meer over de verschillen tussen spam, scam en phishing.
Een spammail heeft vaak een vreemd e-mailadres. Een simpel voorbeeld is de bank. Een bank heeft bijvoorbeeld de website ‘www.bank.nl’. Logisch zou zijn dat je e-mailbericht van de bank als afzender heeft info@bank.nl. Bij spam- en phishingmails is dat vaak niet zo. Als je goed kijkt, is het e-mailadres van het spambericht net iets anders, zoals @banck.nl. Ook valse webshops gebruiken deze methode. Deze methode wordt ook wel spoofing genoemd.
De eerste spammailtjes die verstuurd werden, stonden bomvol taalvouten en geen enkele zin liep. Tegenwoordig hebben criminelen een taalcursus gevolgd, of zijn de vertaalmachines waar ze hun spamtekst doorheen halen, een stuk verbeterd. Maar blijf daarom nog steeds alert op taalfouten, als je een mailtje van een onbekende afzender niet vertrouwt.
Alle alarmbellen moeten gaan rinkelen als je een mail krijgt waarin staat dat je op een link moet klikken. Denk twee keer na als dit het geval is! Vraag je af waarom je ergens op moet klikken. Kan je zelf naar de betreffende website gaan (zoals mijn.omgeving.nl)? Probeer dat eerst eens. Let op: grote organisaties, zoals je bank of de overheid, zullen nooit vragen om zomaar op een link in een mail te klikken. Als het om een verdachte webshop gaat, kan je eerst eens googelen of dit bedrijf bestaat en of het oplichters zijn. De politie heeft een lijst met valse webwinkels gepubliceerd. Daar staat de webshop misschien tussen.
Als je wordt verzocht om inloggegevens van je bank in te vullen, dan moeten de alarmbellen echt afgaan. Doe dit nooit! Zelfs niet als het precies lijkt op een mail van de bank. Jouw bank zal nooit vragen naar betaalgegevens zoals pincodes en bankrekeningnummers. Daar is e-mail te onveilig voor.
Twijfel je na het lezen van de bovenstaande punten nog steeds aan de oprechtheid van het e-mailbericht? Lees dan onderstaande tips nog eens. Die geven je duidelijkheid.