
Over schermen bij ons in de pastorie
Het went Nu ik vier tieners in huis heb, zijn we veel meer gewend aan...
Social media: er wordt heel wat tijd aan besteed, en helemaal door jongeren. Uren swipen, delen en liken op Instagram is voor velen een dagelijkse bezigheid. Waar kleine kinderen vaak nog genoeg hebben aan het kijken van filmpjes, verschuift die aandacht als ze ouder worden vaak naar de meer interactieve social media. Maar waar komt die aantrekkingskracht vandaan, welke gevolgen kan het hebben en hoe ga je daar mee om? Je leest het hier.
Social media: er wordt heel wat tijd aan besteed, en helemaal door jongeren. Uren swipen, delen en liken op Instagram is voor velen een dagelijkse bezigheid. Waar kleine kinderen vaak nog genoeg hebben aan het kijken van filmpjes, verschuift die aandacht als ze ouder worden vaak naar de meer interactieve social media. Maar waar komt die aantrekkingskracht vandaan, welke gevolgen kan het hebben en hoe ga je daar mee om? Je leest het hier.
Social media is een verzamelbegrip voor online platformen, zoals websites en apps, waarbij iedereen informatie kan delen met andere gebruikers. Het is vooral bedoeld om onderlinge interactie te stimuleren, maar wordt steeds vaker door bedrijven ingezet voor commerciële doeleinden.
Juist door de menselijkheid van social media is het zeer aantrekkelijk voor bedrijven om te adverteren. De meeste social mediakanalen werken namelijk met een feed, die is gebaseerd op een algoritme. Hoe vaker je het platform gebruikt d.m.v. een like, reactie of klik – hoe meer jouw feed is afgestemd op je interesses. Perfect dus om als bedrijf bij aan te sluiten. Zo lijken advertenties minder vervelend, omdat het dicht bij je interesses ligt. Denk aan het shirt dat je bekeek, en dat je daarna nog tig keer als advertentie voorbij ziet komen. Natuurlijk leidt dat tot meer kliks, aankopen etc. Door de aanmaak van een social mediaprofiel kunnen bedrijven bovendien gericht binnen hun doelgroep adverteren.
Bekende social mediakanalen zijn: WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, LinkedIn en Pinterest.
Om op een mediawijze manier om te gaan met digitale ontwikkelingen, moeten we ons bewust zijn van bijkomende risico’s. Dat geldt ook voor de omgang met social media. De constante toegankelijkheid tot nieuwtjes en het wereldwijde bereik, heeft verschillende negatieve aspecten. Verslaving kan op de loer liggen, maar ook onderstaande voorbeelden kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van een kind:
Het supervele gebruik van social media wordt tegenwoordig sneller geassocieerd met asociaal gedrag, dan met sociaal. Daar waar het gemakkelijker wordt om online contact te hebben met elkaar, lijkt het offline juist moeilijker te worden. Dat kan frustraties oproepen, zeker bij ouders. Want waarom zijn het juist de jongeren die zich zo aangetrokken voelen tot deze vorm van contact?
Het ‘sociale’ aspect van de bekende platformen is precies waar het om gaat bij pubers. Constant in contact kunnen staan met zo veel mogelijk mensen, zonder er echt moeite voor hoeven te doen. Social media maken het mogelijk. De aantrekkingskracht en eventuele verslaving liggen dus niet bij social media zelf, maar bij het contact met vrienden. Erbij horen en niets missen van elkaar. We zijn zo ingesteld, dat we direct willen reageren op mensen. Dus een keer niet gelijk antwoorden op een appje dat binnenkomt, is daardoor extra moeilijk.
Accepteren dat social media een belangrijk onderdeel is van het puberleven. Erover in gesprek gaan, want waarom is het zo belangrijk en hoe houd je het leuk? Ook is het goed om te praten over de invloed van social media op het sociale leven, maar ook op het concentratievermogen van je kind. Merk je dat je puber het lastig vindt om zich langdurig te concentreren, probeer daar dan samen een oplossing voor te vinden. Die oplossingen kunnen per kind verschillen. Maar leren je te concentreren, zonder de afleiding van social media, is een belangrijke vaardigheid die van groot belang is voor de rest van je leven.