MijnKliksafe Webmail Bestel direct

Achter de schermen - bij Elisabeth (40)

In deze serie bespreken we met een aantal moeders uitgebreid hoe zij in hun gezin omgaan met schermen, schermtijd, welke afspraken of regels ze hebben. Of kinderen zich eraan houden, wat ze zelf doen etc. We stellen elke moeder andere vragen. Heb jij een vraag aan een moeder? Mail ons gerust.

elisabeth achter de schermen

Serie: Achter de (beeld)schermen

In deze serie bespreken we met een aantal moeders uitgebreid hoe zij in hun gezin omgaan met schermen, schermtijd, welke afspraken of regels ze hebben. Of kinderen zich eraan houden, wat ze zelf doen etc. We stellen elke moeder andere vragen. Heb jij een vraag aan een moeder? Mail ons gerust.

Deze keer is Elisabeth* (40) aan het woord. Elisabeth is moeder van Maria (10 jaar, groep 7), Richard (12 jaar, groep 8) en Emma (15 jaar, examenklas). Hoe pakt Elisabeth mediaopvoeding aan, wat zijn haar regels en afspraken, gebruikt ze de telefoon als straf, en tegen welke moeilijke dingen loopt ze aan?

Wanneer krijgen jouw kinderen een telefoon?

Emma kreeg op haar twaalfde een telefoon, bij de overgang naar het VO. Dan hebben ze een telefoon nodig. Richard heeft hem poosje geleden gekregen voor zijn twaalfde verjaardag. Hij heeft hem nu nog niet echt nodig, maar gebruikt hem wel – voor de fun dus. Maria zit in groep 7 en heeft nog geen telefoon. Zij krijgt er ook een als ze naar het voortgezet onderwijs gaat.

Afspraken over schermen

  • We hebben op de telefoon van de kinderen gelijk een ouderlijk toezicht app gezet. We gebruiken daarvan vooral de tijdslimiet. Als Emma 16 wordt, stopt het ouderlijk toezicht voor haar, vanzelf. Dat is nog wel een punt voor ons.
  • Emma heeft 2 uur schermtijd per dag, 6 dagen per week. In die twee uur zit ook tijd die ze de telefoon voor school nodig heeft. Daarnaast gebruikt ze de laptop voor school.
  • Richard heeft 1 uur schermtijd per dag.
  • Maria heeft geen telefoon, maar mag een half uur per dag op de tablet.
  • Op zondag gebruiken we geen telefoon, tablet of laptop.

Hoe blijf je op de hoogte van wat je kind achter het scherm doet?

In de eerste plaats moeten de kinderen voor elke app die ze willen downloaden, goedkeuring aan ons vragen. Ik moet op mijn telefoon oké geven. Daardoor weet ik precies welke apps ze gebruiken. Ook kan ik zien hoelang ze een app gebruiken. Emma zit erg veel op op social media, vooral Snapchat. Dat zorgt voor gesprekken, zoals wat er zo leuk of interessant aan een app is. Het gaat bijna allemaal om foto’s versturen en ontvangen, van jezelf vooral. Daar praten we ook over: blijft het bij foto’s van alleen je gezicht…? “Nee, dat doe ik echt niet hoor.” Wij zijn best open, vind ik zelf. Maar vooral op dit gebied, van die foto’s enzo… daar maak ik me wel zorgen over. Ik ben sowieso heel bezorgd, ik denk altijd het ergste. Je wil ook niet weten wat er op dat gebied allemaal gebeurt op scholen. En wat heeft dat allemaal voor gevolgen voor kinderen, voor relaties etc.? Je weet niet wat ze kan overkomen. Je bent toch heel bang voor misstanden.

We hebben naast telefoons ook een laptop en tablet, en Richard heeft een PlayStation. Daar mag hij 3 dagen per week een uur op. Die tijd heeft hij naast de telefoon. Vaak speelt hij met een vriendje. Op de Playstation speelt hij vooral FiFa, Farming simulator en Minecraft.

Maria mag een half uur per dag op de tablet. Zij speelt voornamelijk Roblox.

Ik kan dus per kind zien welke apps ze gebruiken, en hoe lang. Helaas kan ik niet zien wat ze bezoeken op internet, maar wel dát ze op internet zitten.

Welke regel/afspraak werkt goed bij jullie, en zou je andere moeders willen zeggen?

  • Ik kom niet aan Emma’s telefoon, dat heb ik opgegeven. Ze heeft daarin ook recht op haar privé.
  • Bij Richard is dat anders, zijn telefoon ligt altijd thuis. Soms kijk ik erin. Wat me opvalt: er wordt ontzettend veel geappt… en dat gaat echt nergens over. Richard gebruikt zijn telefoon vooral voor (race)spelletjes.
  • Ik vind persoonlijk dat ouderlijk toezicht heel goed werkt. Ze weten waar ze aan toe zijn. Als hun tijd bijna om is, krijgen ze een zandloper te zien: je hebt nog een paar minuten. Is de tijd om, dan kunnen ze alleen nog bellen. Dat weten ze, en dan is het ook goed.
  • Soms krijgen ze extra tijd. In de vakantie bijvoorbeeld. Of laatst, toen moesten we 3 uur rijden ergens heen, dan mogen ze wat extra tijd. Dat is dus niet structureel, ze vragen ook bijna nooit om extra tijd. Dat is het fijne van regels.
  • Emma gebruikt een laptop voor haar taken voor school. Die heeft ze op haar kamer. Daar ben ik wel scherp op; ik kijk af en toe in haar geschiedenis. Dan weet ik waar ze mee bezig is. Ik weet ook dat ze WhatsApp-web heeft. Dus zonder telefoon toch appen.
  • We houden de regels die we hebben vast. En nogmaals: een keertje extra tijd is prima, maar niet structureel. En ja, het kost best veel tijd allemaal, en discussies enzo, maar dat heb ik er wel voor over. Ik ben over het algemeen best positief over het schermgebruik in ons gezin.

Over de auteur

Hanneke is medewerker marketing & communicatie. Ze werkt al vanaf 2004 bij Kliksafe. Hanneke houdt van lezen en zingen. Ze schrijft graag, en kan eindeloos bellen met zussen. Als ze de eerste zonnestralen voelt of een vlinder ziet, is ze dolblij. Ze is graag thuis en bakt daar de lekkerste dingen.

Gerelateerde artikelen