Hoe kunnen we je helpen?
Hoe ga ik om met ongewenste e-mail (spam)?
Op deze pagina bespreken we de volgende onderwerpen:
- Markeer e-mail als ongewenst
- Markeer e-mail als gewenst
- Spam beheren
- Markeer mail als ongewenst/gewenst in andere mailprogramma’s
Markeer e-mail als ongewenst
De strijd tegen spam is niet makkelijk. Spammers proberen altijd nieuwe manieren te vinden en daarom ontvang je soms nog steeds een spam e-mail in je mailbox.
Wellicht vraag je je af of je een mail niet gewoon kan verwijderen. Dit kan natuurlijk, maar de kans dat je dan de volgende keer weer mail van dezelfde afzender ontvangt is groot. Als je de mail markeert als spam, wordt niet alleen de mail verwijderd, maar is de kans ook kleiner dat je de volgende keer weer zo’n zelfde mail ontvangt.
Een andere optie die we vaak zien is dat er onderaan de e-mail “afmelden” of “unsubscribe” staat. Het lijkt dan of je je afmeldt voor de mails, maar in werkelijkheid zorgt het ervoor dat je juist meer mails van deze afzender ontvangt. Jouw klik wordt namelijk gezien als interactie en zo lijkt het of je deze e-mail interessant vindt. Vertrouw je een e-mail niet? Klik dan nooit op een link, maar markeer hem als spam!
Ontvang je een e-mail die je naar spam wilt verplaatsen? Dan kan dit op verschillende manieren:
-
De “Spam melden” knop
Als je een e-mail opent, vind je onder de 3 verticale puntjes rechtsbovenin, de optie “Spam melden”.
-
Meerdere mails tegelijk markeren als spam
Je kunt meerdere mails tegelijk markeren als spam. Ga hiervoor allereerst naar Postvak IN. Voor elke mail staat een blauw bolletje met een letter erin. Onder deze letter vind je een vierkantje. Als je dit vierkantje aanklikt, selecteer je de e-mail. Als je alle gewenste mails hebt geselecteerd, klik dan rechts bovenin op de drie puntjes en kies voor “spam melden”.
-
Markeer e-mails als gewenst (geen spam)
Soms zijn we liever iets te voorzichtig en kan het voorkomen dat sommige “goede” e-mails ook in de spam belanden. Heb je een e-mail in je SPAM gekregen die geen spam is? Klik dan op de drie puntjes rechts bovenin en klik op “Geen spam”.
Spaminstellingen aanpassen
Sommige spaminstellingen kun je aanpassen. Deze instellingen vind je in onze webmail (webmail.kliksafe.nl)
Open de instellingen. Dit doe je door op de 9 kleine vierkantjes naast je e-mailadres te klikken. Klik vervolgens op instellingen.
Open de instellingen van je mail door op “mail” te klikken.
-
Voeg e-mailadressen en domeinen toe aan de whitelist
Je kunt ook zelf e-mailadressen op je eigen whitelist zetten. Dit is een lijst met goedgekeurde adressen, zodat deze rechtstreeks in je Postvak IN komen.
Je kunt één e-mailadres of domein per regel invullen.
Heb je een e-mailadres wat je wilt blokkeren? Voeg deze dan op dezelfde pagina toe aan de “zwarte lijst”. Hierdoor komen e-mails van deze afzender rechtstreeks in de spam.
E-mail als spam markeren in e-mailprogramma’s
De manieren zoals we hierboven genoemd hebben, zijn allemaal gebaseerd op onze webmail. Ook bij andere e-mailprogramma’s kun je spam markeren. Hoe je dat doet lees je in de handleidingen van je e-mailprogramma:
Antwoord op je vraag niet gevonden?
Bellen met de klantenservice
Wij zijn op werkdagen van 9:00-20:00 uur, en op zaterdag van 9.00-12.00 uur telefonisch bereikbaar op:
Snel antwoord via de chat
Wij zijn op werkdagen van 9:00-20:00 uur, en op zaterdag van 9.00-12.00 uur bereikbaar via de chat
Klik rechtsonder op ‘Chat’.